Imatran kaupungin tietohallinto vahvistaa omia palveluitaan ja osaamistaan Above IT:n tuella
Saimaan rannalla sijaitseva koskistaan tunnettu Imatra on elinvoimainen perinteinen matkailu- ja teollisuuskaupunki kaakkoisrajan pinnassa. Imatran kaupungin tietohallinnon tehtävänä on varmistaa kaupungin arjen sujuva ICT- ja digiympäristö, joka palvelee työntekijöitä ja vastaa kuntalaisten tarpeisiin. Kaupungin tietohallinto huolehtii tietoturvallisuudesta ja palveluiden lainmukaisuudesta sekä ylläpitää yli 150 järjestelmää kymmenen asiantuntijan voimin.

Yhteistyö Above IT:n kanssa on ollut keskeisessä roolissa tämän kokonaisuuden tukemisessa, kuten Imatran tieto- ja digipalvelupäällikkö Petri Kejonen kertoo.
Petrin vastuulla on tunnistaa ja tuoda tietohallinnon kehityslistalle tarpeelliset asiat, tukea hankinnoissa ja kehittämisessä sekä toimia linkkinä IT-toimittajien ja kaupungin välillä. Hänellä on myös omakohtaista kokemusta IT-toimittajapuolelta ja syvällinen ymmärrys siitä, mitä onnistunut yhteistyö vaatii.
Turvaa ja luotettavuutta viestiliikenteeseen
Yhteistyö Above IT:n kanssa alkoi Imatran kaupungin viestinnän tietoturvan parantamisella. Kaupungilla ei aiemmin ollut tarkkaa kokonaiskuvaa sähköpostin tietoturvatilanteesta, mikä asetti sen alttiiksi muun muassa toimitusjohtajahuijauksille. Above IT:n avulla Imatran kaupunki otti käyttöön DMARC-suojauksen, joka mahdollistaa sähköpostien luotettavan ja turvallisen välityksen.
Organisaatiot käyttävät sähköpostia moniin tarkoituksiin, kuten viestintään eri sidosryhmien kanssa, markkinointiin ja jopa toiminnanohjaukseen. Sähköpostin haasteena on kuitenkin lähettäjän identiteetin varmistaminen. “Ilman sähköpostin turvallisuustoimia kuka tahansa voisi lähettää viestin imatra.fi-osoitteesta esimerkiksi kaupunginjohtajan nimissä talouspäällikölle,” Petri toteaa korostaen tietoturvan merkitystä.
Näitä riskejä ehkäistään SPF-, DKIM- ja DMARC-suojausmekanismeilla, joista DMARC toimii ”varmistavana lukkona”. Ilman DMARCia muut suojaukset ovat helposti kierrettävissä, joten sen käyttöä vaaditaan yhä enemmän, kuten Googlen ja Yahoon kaltaisten suurten toimijoiden osalta on jo nähty.
Imatran kaupunki halusi olla tässä kehityksessä eturintamassa. Paremman suojaustason lisäksi kaupunki monitoroi sähköpostiliikennettään väärinkäytösten ehkäisemiseksi, mikä on erityisen tärkeää kuntasektorilla, jossa tietoturvariskit ovat korkeita. Samalla varmistetaan, että viestiliikenne eri järjestelmistä toimii moitteettomasti ja tärkeät viestit eivät jää roskaposteihin.
Hallittua pilveä ja tietohallinnon sparrausta
Above IT tarjoaa Imatran kaupungille asiantuntija-apua myös Microsoft-ympäristön hallintaan ja tietoturvaan. Tietoturva ja tietosuoja ovat kaupungille elintärkeitä, sillä IT-ympäristö kattaa kriittisiä palveluja.

PilviCapo Microsoft 365-palvelu takaa, että Imatran kaupungilla on aina tukea helposti saatavilla ja arkkitehtitason asiantuntija tukemassa osaamisen jalkauttamista. Imatran kaupungin tietohallinnon omana consiglierena toimii Above IT:n Mika Hakkarainen.
“Tietoturva- ja tietosuoja-asiat vaativat jatkuvaa osaamisen päivittämistä, jotta pysyy kartalla siitä, miten tekninen puoli, riskitilanne ja kyberturvallisuuden ilmiöt kehittyvät. Vuosien kokemuksella tiedämme, ettei kiireisillä tietohallinnoilla ei ole mahdollisuutta seurata kaikkea, siksi tarjoamme apua näissä asioissa ja olemme olemassa,” Mika kertoo.
Petrin mukaan yhteistyö Above IT:n kanssa on tuonut mielenrauhaa: “On parempi fiilis tehdä hommia, kun tietää, että syväosaamista ja asiantuntijan apua on helposti saatavilla.”
Yhteistyö on tiivistä ja jatkuvaa. Imatran kaupungin tietohallinto ja Mika käyvät säännöllisesti läpi etenemistä ja seuraavat toimenpiteitä. Mika toteuttaa tarvittavat työt ja yhdessä suunniteltu pidemmän aikavälin näkymä pitää kaikki Imatran kaupungin tietohallinnon asiantuntijat ajan tasalla. “Yksikkömme toimintamalli on proaktiivinen, ja se sopii hyvin yhteen Above IT:n lähestymistavan kanssa,” Petri kuvailee.
Jatkuvuutta ja tukea kehitystyöhön
Imatralla suunnataan katseet myös tekoälyyn. Meneillään on konseptointivaihe, jossa kartoitetaan, miten tekoälytyökalut voivat tehostaa kaupungin toimintoja. Uuden teknologian käyttöönotto vaatii myös tietoturvan tarkkaa huomioimista, ja Above IT on mukana tukemassa tätä matkaa.
Kun kaupungin viestinnän tietoturvaa on vahvistettu ja IT-toimintoja tehostettu jatkuvalla asiantuntijatuella, Imatran kaupunki on luonut turvallisemman ja toimivan digitaalisen ympäristön. Tämä takaa myös, että uusien teknologioiden, kuten tekoälyn, käyttöönotto sujuu hallitusti.
Yhteistyö on tuonut Imatran kaupungin tietohallinnolle varmuutta ja jatkuvuutta sekä tukea kehitykselle, joka palvelee kaupungin tarpeita pitkälle tulevaisuuteen. Petri summaa kumppanuuden molemminpuolisia hyötyjä: “Yhteistyö on aitoa yhdessä tekemistä. Näin kehitymme molemmat, ja Above IT voi syventää osaamistaan kuntasektorilla. Asiakkaan toiminnan erityispiirteiden tuntemus tekee yhteistyöstä sujuvampaa. Me kuntien tietohallinnon edustajat olemme usein generalisteja, joten on tarpeen saada vahvistusta niille alueille, joissa tarvitsemme syväosaamista ja uuden omaksumista.”