ABOVEIT

Teams puheratkaisut – edullisesti?

Nykyaikainen tapa saada yritykselle toimiva puhelinjärjestelmä. Edullisesti, nopeasti, ilman sitoumuksia. Uskoako tätä vai ei?

Taisi olla vuosi 2020 kun Teams puheratkaisuja hehkutettiin Microsoftin puolelta. Silloin oli Microsoftilta itseltään markkinoille putkahtamassa ihan ilman sitä kotimaista operaattoria toimiva puheratkaisu, eli puhelinnumerot ja koko puhelinjärjestelmä suoraan Microsoftilta itseltään ilman monimutkaisia sopimuksia. Vanhaa tietoliikennemiestä tämä suorastaan kutkutti. Siihen asti Teamsiin oli saanut puhelinominaisuudet vain operaattorin omilla PSTN virityksillä. Halusin jo silloin tutustua aiheeseen ja lähteä tätä teknologiaa tuomaan esiin, mutta aika ei ollut kypsä. Markkinoille tulo Suomessa tuntui venyvän, eikä mitään oikein kuulunut muualtakaan markkinasta.

Aika on tullut

Olen aina ihaillut startup yrityksiä siinä, miten ihailtavan ketterästi liiketoimintaa pystytään rakentamaan SaaS-pilvipalveluiden varaan ja tekemään asioita jopa uudella tavalla. Kun yhtiökumppanini Mika ehdotti Above IT:tä perustettaessa, että ”Mitäs jos testataan puheratkaisuna suoraan Microsoftin omia Teams puhelinratkaisuja”, en epäillyt hetkeäkään. Oli tullut aika kokeilla teknologiaa vihdoin käytännössä. Onhan nyt sentään jo vuosi 2024, pakkohan näiden on olla jo tuotantokypsiä. Ei ollut tarvetta siirtää mitään olemassa olevaa numeroavaruuttakaan, joten asiaa oli suorastaan pakottava tarve alkaa tutkia.

Tutkailtuani Teamsin puhelinratkaisuja ja vertailtuani yrityksellemme puhelinliittymiä ja yritystason puheratkaisuja, valinta oli selkeä. Teamsin puheratkaisut blogin kirjoitushetkellä sisältäen kaikki puhelut kotimaassa reilun 18€/käyttäjä/kk, tai käytön mukaan laskutettuna reilun 10€/käyttäjä/kk. Resurssinumerot, kuten soittoryhmät ja -jonot, ilman mitään kustannuksia.

Above IT puheluineen pilvessä

Kaikkineen saimme pienelle yrityksellemme suhteellisen helposti ja pienellä työllä aivan ammattitason puhejärjestelmän käyttöön. Meillä on nyt kaikille omat yritysnumerot, jotka soivat meillä Teamsissä toimistoaikoina, mikäli olemme vapaana – tai ne voi kääntää omaan matkapuhelimeen.

Suunnittelin ja tein meille hienot puhelinjonot – yritykselle/myynnille omansa, sekä Asiakkaita varten omansa. Jonoja oli suhteellisen helppo säätää ja määrittää, tehdä kiertäviä rinkejä tai vapaana olevat ihmiset tunnistavia jonoja. Kannattaa muuten kokeilla soittaa meille myyntiin p.+358 (0)9 4272 6725 ja testata miten hienosti tekstistä kääntyi puheeksi jonon alkuun kirjoittamani tervehdystekstit. Samalla voi helposti sopia tapaamisen, niin viilataan samaa tekniikka teillekin testikäyttöön.

Loppukommentit

Jos yrityksesi käyttää tällä hetkellä puhtaasti mobiililiittymiä ja pohdinnassa on ihan kunnon puhelinratkaisu jonoineen – saattaa joku operaattori nyt vetää herneen nenään, mutta kannattaa ihan aidosti miettiä, että sitooko itsensä kolmeksi vuodeksi operaattorin liekaan, vai tekeekö kevyenä käyttöönottona Teams puhelut yritykselle.

Lyhyen alkutuntuman ja omien kokemusten perusteella puheratkaisut toimivat. Me emme ole puhelinjärjestelmäkumppani – tässä tapauksessa Microsoft on, mutta teknologiana uskallan jo suht luontevasti tätäkin suositella ja konsultoida.

Hae sivuilta: