IT-alalla työskennellessä törmää usein erilaisiin akronyymeihin. Tietoturva ei ole tässä poikkeus, siinäkin viljellään termistöjä, joista olisi hyvä olla selvillä. Erityisen tärkeää termien ymmärtämisestä tulee, kun ryhdytään hankkimaan kyseisiä palveluita organisaation käyttöön. Yleisempiä akronyymejä, joihin tänä päivänä tietoturvan saralla saatat törmätä ovat SOC, MDR, EDR, XDR ja SIEM. Toki paljon muitakin on, mutta keskityn tässä blogikirjoituksessani näihin, koska termit liittyvät läheisesti organisaatioiden tietoturvan valvontaan sekä kyberuhkien torjuntaan. Käymme läpi, mitä nämä akronyymit tarkoittavat, mihin ne liittyvät ja miksi ne ovat tärkeitä tämän päivän tietoturvahaasteiden kannalta.
SOC – Security Operations Center
SOC:lla (Security Operations Center) tarkoitetaan kiteytettynä tietoturvavalvomoa. Se on keskus, jossa organisaation tietoturvahenkilöstö (oma tai ulkoistettu) valvoo, analysoi ja vastaa mahdollisiin kyberuhkiin ympäri vuorokauden. SOC:n päätehtävä on havaita, analysoida ja reagoida tietoturvaloukkauksiin sekä suojata organisaation tietoja ja järjestelmiä.
Palvelu kiteytettynä:
- Valvonta: SOC käyttää erilaisia työkaluja ja ohjelmistoja järjestelmien ja verkon liikenteen seuraamiseen.
- Analyysi: Poikkeavuuksia ja hälytyksiä tutkitaan tarkemmin, jotta mahdolliset uhat voidaan tunnistaa ajoissa.
- Reagointi: SOC:in asiantuntijat ryhtyvät toimiin, jos havaitaan hyökkäys tai tietomurto.
MDR – Managed Detection and Response
MDR (Managed Detection and Response) tarkoittaa hallittua uhkien havainnointia ja niihin reagoimista. Kyseessä on palvelu, jossa ulkoistettu asiantuntijataho vastaa organisaation tietoturvan valvonnasta, uhkien tunnistamisesta ja niihin reagoimisesta. MDR-palvelut ovat hyödyllisiä organisaatioille, joilla ei ole omia resursseja tietoturvan seurantaan liittyen ja haluavat lähteä matalalla kynnyksellä liikkeelle tietoturvan seurannan ja reagoinnin osalta.
Palvelu kiteytettynä:
- Asiantuntijatuki: MDR-palveluntarjoajat tuovat mukanaan tietoturvaosaamista.
- Jatkuva valvonta: Tietoturvaa seurataan esimerkiksi 24/7, jolloin mahdollisiin uhkiin voidaan reagoida nopeasti.
- Kustannustehokkuus: Palvelun ulkoistaminen voi olla taloudellisesti järkevää.
MDR ja SOC eroavaisuudet
MDR ja SOC menevät termeinä usein sekaisin, sillä molemmat liittyvät organisaation tietoturvauhkien valvontaan ja hallintaan. Tyypillinen sekaannus johtuu siitä, että molemmat tarjoavat jatkuvaa valvontaa ja reagointia. MDR on ulkoistettu palvelu, tyypillisesti virustorjuntatuotteen valmistaman tarjoamana ja jossa asiantuntijat myös auttavat aktiivisesti uhkien torjunnassa, kun taas SOC voi olla myös organisaation sisäisesti tuottama palvelu, joka keskittyy laajempaan valvontaan ja analyysiin. Ero tulee käytännön toimien ja palvelun laajuuden painotuksista – ja siksi nämä akronyymit saattavat mennä helposti ristiin. Kärjistettynä voidaan todeta, että SOC on kokonaisvaltaisempi palvelu, kun taas MRD puolestaan on matalamman tason, tyypillisesti virustorjuntatuotteeseen pohjautuva kapeammalla osa-alueella toimiva palvelu.
Palveluita valittaessa kannattaakin kiinnittää huomioita laajuuteen, mitä vasteaikoja palvelussa luvataan (Meantime To Response) ja toimiiko palvelu aidosti 24/7 ihmisen ohjaamana, eli onko vuorokauden jokaisena tuntina henkilö seuraamassa tapahtumia ja reagoimassa mahdollisiin uhkiin.
SIEM
SIEM (Security Information and Event Management) on järjestelmä, joka kokoaa, tallentaa ja analysoi tietoturvalokeja sekä muita tapahtumatietoja eri lähteistä keskitetysti. SIEM auttaa tunnistamaan poikkeavuuksia ja uhkia automatisoidun analyysin avulla. Se toimii usein SOC:n työkaluna, tarjoten ajantasaista tietoa ja hälytyksiä, joiden perusteella asiantuntijat voivat reagoida mahdollisiin kyberuhkiin. MDR-palveluissa SIEM voi olla osa kokonaisuutta, jonka avulla seurataan ja käsitellään tietoturvapoikkeamia. SIEM-tuotteita on markkinoilla useita. Microsoftin SIEM-tuote on Sentinel, joka varsinkin pienille ja keskisuurille yrityksille on erittäin houkutteleva niin ominaisuuksiltaan kuin kustannuksiltaankin. Lisätietoja: Microsoft Sentinel—AI-Powered Cloud SIEM | Microsoft Security.
EDR – Endpoint Detection and Response
EDR (Endpoint Detection and Response) viittaa päätelaitteiden uhkien havainnointiin ja niihin reagointiin. Päätelaitteeksi luetaan esimerkiksi tietokoneet, palvelimet ja mobiililaitteet. EDR-järjestelmä kerää tietoa laitteista ja niiden tapahtumista, tunnistaa poikkeavuuksia eri toiminnoissa kuten prosessien käyttäytymisessä. Lisäksi se mahdollistaa nopean reagoinnin haitallisiin toimintoihin automaattisesti tai manuaalisesti. EDR-ominaisuudet löytyvät lähes jokaiselta virustorjuntatuotteita valmistavalta yritykseltä. Tänä päivänä pelkkä antivirus-tuote päätelaitteella ei ole riittävä suojautumiseen haittaohjelmilta. Esimerkkinä Microsoft Defenderissä on EDR suojaus lisenssitasosta riippuen tyypillisesti mukana. Lisätietoja: Microsoft Defender for Endpoint | Microsoft Security.
Ominaisuus kiteytettynä:
- Uhka-analyysi: EDR tunnistaa epäilyttävää käyttäytymistä laitteilla.
- Nopea reagointi: Poikkeavuuksiin voidaan puuttua automaattisesti tai manuaalisesti.
- Tiedonkeruu: palvelu tallentaa tapahtumat, mikä helpottaa myöhempää tutkimusta.
XDR
XDR eli Extended Detection and Response on tietoturvaratkaisu yhdistää ja laajentaa perinteisen EDR:n ominaisuudet koskemaan useita eri suojauskerroksia, kuten verkkoja, pilvipalveluita, sähköpostia ja päätelaitteita. XDR kokoaa uhkatiedot keskitetysti, tunnistaa poikkeavuuksia eri ympäristöissä ja mahdollistaa yhtenäisen näkymän sekä nopean reagoinnin kyberuhkiin. Näin organisaatiot saavat näkyvyyttä ja hallintaa kokonaisvaltaisesti ympäristönsä suojaukseen. Lisätietoja: Mikä XDR on? (Laajennettu havaitseminen ja reagointi) | Microsoft Security
Yhteenveto
SOC, MDR, SIEM, EDR ja XDR ovat kaikki tärkeitä osia organisaation kyberturvallisuudessa. Ne täydentävät toisiaan ja auttavat varmistamaan, että tietomurrot, haittaohjelmat sekä muut kyberuhat havaitaan ja torjutaan mahdollisimman nopeasti. Nämä akronyymit kannattaa ottaa haltuun, sillä niiden ymmärtäminen edesauttaa rakentamaan vahvempaa ja turvallisempaa IT-ympäristöä.
Me Above IT:llä olemme tuotteistaneet erityisesti pien- ja keskisuurille organisaatioille tarkoitetun tieturvapalvelun, jossa valvomme, seuraamme ja reagoimme tietoturvaherätteisiin pohjautuen 24/7. Tähän yhdistettynä proaktiivinen jatkuva kehitys mahdollistaa kokonaisuuden, jolla tehokkaasti torjutaan tämän päivän kyberuhkia. Lue aiheesta lisää täältä: Tietoturva – Above IT Oy tai ota suoraan yhteyttä alta niin jutellaan lisää.
Kun organisaatiosi haluaa rakentaa aidon holistisesti IT-ympäristön eri osa-alueet huomioivaa tietoturvaa, jossa ihminen valvoo ja havainnoi poikkeamia organisaatiosi IT-ympäristön tietoturvassa aurinkoa seuraten 24/7, kysy meiltä ajatuksia, miten Above IT ratkaisisi organisaatiosi tarpeet!